غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

تبریک و شادباش

15 دمضان خجسته میلاد امام حسن مجتبی (ع)

حسن (ع) اولین فرزند خانواده بود که در 15 رمضان سال سوم هجرى قمرى (مطابق 12 اسفند سال سوم هجرى شمسى) متولد شد رسول خدا (ص) برایش گوسفندى عقیقه کرد و به قابله نیز یک ران گوسفند و یک دینار طلا بخشید سپس موى سر او را تراشید و فرمود که هم وزن آن نقره صدقه بدهند. (او دوران کودکى را در دامن پیامبر (ص)، على و فاطمه (ع) پرورش یافت و تربیت شد. در دوران امامت على (ع) به فرمان پدر در جبهه‏هاى جهاد و از جمله در نبرد جمل و صفین و نهروان شرکت جست. پس از شهادت پدر، امامت و خلافت به او منتقل گردید، اما جنگ افروزیها و فتنه‏گریهاى معاویه از یکسو و عدم آمادگى مردم زمانه براى جانفشانى در راه مکتب از سوى دیگر مانع ادامه حکومت عادلانه او بود و از این رو براى حفظ اسلام به آتش بسى قهرمانانه تن درداد که با مظلومیتى غیر قابل وصف همراه بود و عاقبت در سال 49 هجرى به شهادت رسید  .

سیمای حضرت امام حسن (ع) درقرآن

در (آیه 61 سوره ال عمران ): ‹ فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله على الکاذبین›.

بنا به قول مفسرین  عامه و خاصه این آیه شریفه بیانگر واقعه مباهله پیامبر رعظم (ص) با مسیحیان نجران است . و منظور از ((ابناءنا )) امام  حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) می باشد که همراه رسول خدا و امام علی (ع) و فاطمه (س) در جریان مباهله حضور داشتند .

درآیه23 سوره شوری :( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى  ) .

در این آیه شریفه به تصدیق مفسرین عامه و خاصه  خداوند متعال اجر و مزد رسالت پیامبر (ص) در دوستی و ایمان و عمل به سیره اهل بیت پیامبر که عبارتند از امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) و حسنین علیهما السلام قرار داده است .

خداوند متعال در قرآن مجید شهادت به عصمت و پاکی  اهل بیت پیامبر حضرا امام علی (ع) و فاطمه و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) داده است .

امام حسن علیه اسلام در آئینه اندیشه زلال رسول خدا (ص)

قال رسول الله صلی الله علیه و آله  : (( الحسن و الحسین امامان قاماً اَوْ قَعَدا)) .

حسن و حسین علیهمالسلام هر دو امام و پیشوایند خواه - برای حفظ اسلام - قیام به شمشیر نماید یا صلح کند.

 حضرت پیامبر اعظم (ص)در شان امام حسن (ع) فرمود : ((اللهم انی آُحِبُّهُ وَ احبُّ مَنْ یُحِبُّهُ ))

خداوندا من او را دوست دارم و هرکس اورا دوست بدارد نیزدوست دارم .

رسول خدا فرمود :  (اِنَّ اِبْنی هذا سَیّدٌ یُصْلِحُ اللهُ بِهِ بینَ فِئَتَینِ منَ المُسْلمین .

بدرستیکه این فرزندم (اشاره به امام حسن مجتبی ع ) آقائی است که خداوند بوسیله او فتنه و آشوب بین دو طایفه ازمسلمین رااصلاح می نماید.( اشاره ای است به صلح امام حسن (ع) با معاویه ).

 

گوش و جانمان را با کلام سبط اکبر صفا بخشیم

قالَ الا مامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى علیه الصلوة السّلام

(نقل ازجهل داستان و چهل حدیث از امام مجتبی (ع) تالیف عبدالله صالحی )

مَنْ عَبَدَاللّهَ، عبَّدَاللّهُ لَهُ کُلَّ شَىْءٍ.
ترجمه :فرمود: هر کسى که خداوند را عبادت و اطاعت کند، خداى متعال همه چیزها را مطیع او گرداند.
2-  : وَنَحْنُ رَیْحانَتا رَسُولِ اللّهِ، وَسَیِّدا شَبابِ اءهْلِ الْجَنّةِ، فَلَعَنَ اللّهُ مَنْ یَتَقَدَّمُ، اَوْ یُقَدِّمُ عَلَیْنا اَحَدا.
ترجمه :
در حضور جمعى از اءصحاب فرمود: و ما دو نفر - یعنى امام امام حسن و برادرش امام حسین علیهما السلام - ریحانه رسول اللّه صلى الله علیه و آله و دو سرور جوانان اهل بهشت هستیم ، پس خدا لعنت کند کسى را که بر ما پیشقدم شود یا دیگرى را بر ما مقدّم دارد.

3- : وَ إ نّ حُبَّنا لَیُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَنى آدَم ، کَما یُساقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.
ترجمه :
فرمود: همانا محبّت و دوستى با ما (اهل بیت رسول اللّه صلى الله علیه و آله ) سبب ریزش گناهان - از نامه اعمال - مى شود، همان طورى که وزش باد، برگ درختان را مى ریزد.

4- : لَقَدْ فارَقَکُمْ رَجُلٌ بِالاْ مْسِ لَمْ یَسبِقْهُ الاْ وَّلُونَ، وَلا یُدْرِکُهُ اءَلاَّْخِرُونَ.
ترجمه :
پس از شهادت پدرش امیرالمؤ منین علىّ علیه السلام ، در جمع اصحاب فرمود:
شخصى از میان شماها رفت که در گذشته مانند او نیامده است ، و کسى در آینده نمى تواند هم تراز او قرار گیرد.

5-    :  مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ کانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجابَةٌ، إ مّا مُعَجَّلةٌ وَإ مّا مُؤ جَلَّةٌ..

 ترجمه :
فرمود: کسى که قرآن را - با دقّت - قرائت نماید، در پایان آن - اگر مصلحت باشد - دعایش سریع مستجاب خواهد شد - و اگر مصلحت نباشد - در آینده مستجاب مى گردد.

6-: إ نّ هذَا الْقُرْآنَ فیهِ مَصابیحُ النُّورِ وَشِفاءُ الصُّدُورِ.
ترجمه :
فرمود: همانا در این قرآن چراغ هاى هدایت به سوى نور و سعادت موجود است و این قرآن شفاى دل ها و سینه ها است

6-:إ نَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلى مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا.
ترجمه :فرمود: خداوند متعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان مسابقه قرار داد.
پس عدّه اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهى از روى بى توجّهى و سهل انگارى خسارت و ضرر مى نمایند.

7- قالَ علیه السلام : مَنْ أ کْثَرَ مُجالِسَة الْعُلَماءِ اءطْلَقَ عِقالَ لِسانِهِ، وَ فَتَقَ مَراتِقَ ذِهْنِهِ، وَ سَرَّ ما وَجَدَ مِنَ الزِّیادَةِ فى نَفْسِهِ، وَکانَتْ لَهُ وَلایَةٌ لِما یَعْلَمُ، وَ إ فادَةٌ لِما تَعَلَّمَ.
ترجمه :
فرمود: هر که با علماء بسیار مجالست نماید، سخنش و بیانش در بیان حقایق آزاد و روشن خواهد شد، و ذهن و اندیشه اش باز و توسعه مى یابد و بر معلوماتش افزوده مى گردد و به سادگى مى تواند دیگران را هدایت نماید.

میلاد خجسته سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را به ولی مطلق زمان امام مهدی (عج) ونائبان عام آن حضرت بیدارگران اقالیم قبله و همه انسانهای خسته از ظلم و ستم جباران زمان و امیدواران به آینده ای روشن و به شما غدیر باوران عاشورائی منتظر   

حماسه سازان دفاع از ولایت و امامت ، نگاهبانان همیشه بیداردر مبارزه با کفر جهانی و همه صلح دوستان جهان تبریک عرض می نماید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد