غدیر - عاشورا - انتظار
X
تبلیغات
رایتل

غدیر - عاشورا - انتظار
عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

http://www.ghadeer.org/index.html
  • اعمال شب عرفه
  • اعمال روز عرفه
  • تسبیحات حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله در روز عرفه
  • زندگانى سفیر حسین علیه السلام مسلم بن عقیل علیه السلام
  • دعاى حضرت امام حسین علیه السلام در روز عرفه       
  •                                                                                      ( نقل از سایت غدیر ) 

    دهم ذى الحجه عید سعید قربان

    ما مسلم و برنامه ما قرآن است

    ملیت ما به پایه ایمان است

    عیدى که براى ما پسندیده خدا

    فطر است و غدیر و جمعه و قربان است

    خنجر شوق بر حنجر نفس
    عید قربان جلوه گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است . فصل قرب یافتن مسلمآنان به خداوند، در سایه عبودیت است .اگر ابراهیم خلیل ، در اجراى فرمان پروردگارش ، خنجر بر حنجر اسماعیل مى نهد، اگر اسماعیل ذبیح ، پدر را در اجراى امر خدایى ، تشویق و ترغیب مى کند، اگر شیخ الانبیاء در نهادن کارد بر حلقوم فرزندش ، لحظه اى تردید و توقف نمى کند؛ همه و همه ، نشانه مسلمانى آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقیده و عشق ، و وفادارى در قلمرو بندگى است .عید قربان ، مجراى فدا کردن عزیزترین یعنى خدا است .عید قربان ، مجراى فیض الهى و بهانه عنایت رحمانى به بندگان مومن و مسلم و مطیع است .قربانى تو در این چیست ؟
    در راه خدا، چه چیز فدا مى کنى ؟
    با چه وسیله ، به استان پروردگار، تقرب مى جویى ؟ و کدام فدیه را به قربانگاه صدق ، عشق ، اخلاص و وفا مى آورى ؟
    براى اولیاء الله عید قربان مجمع الشواهد صدق در گفتار، کردار، ادعا و عمل است . تو نیز، اگر بتوانى رضاى خویش را فداى رضاى حق کنى ، اگر بتوانى از خواسته دل در راه خواسته دین چشم بپوشى ، اگر بتوانى از داشته ها و خواسته ها بگذرى ، آنگاه ، به مرز عبودیت و به حوزه قربانگاه قدم نهاده اى .مگر خلیل الرحمان چه کرد؟ تو نیز اگر پیر و مشى و مرام ابراهیمى ، نباید هیچ چیز از آنچه دارى و به آن دلبسته اى ، همچون زن و فرزند، مال و منال ، پول و پس انداز، خانه و خادم ماشین و مسکن ، و... حجاب چهره جانت ، مانع بندگى و فرمانبرداریت شود و آنگاه که پاى دین و خدا به میان آید، بسادگى و بصراحتى ابراهیمى و بصداقتى اسماعیلى درگذرى و امر مولا را مقدم بدارى .

    بگذر از فرزند و مال و جان خویش

    تا خلیل الله دورانت کنند

    سر بنه در کف ، برو در کوى دوست

    تا چو اسماعیل ، قربانت کنند

    اینجاست که قربانى وسیله قرب مى شود و عید قربان روز تقرب به خداوند.آن هم نه قرب مادى و جسمى - که خدا از محدوده حس و جسم بیرون است - بلکه قرب معنوى و تقرب ارزشى که در سایه ایمان و عمل است .آنچه انسان را به خدا نزدیک مى کند، طاعت است .و آنچه از ساحت قرب ربوبى دور مى سازد، معصیت است .خدا به ما نزدیک است ، حتى نزدیکتر از رگ کردن ، که خود فرموده است :
    -
    و نحن اقربب الیه من حبل الورید - ما از او دوریم ، چرا که به جرم و گناه ، گرفتاریم و مجرم هرگز محرم نخواهد شد.

    دوست نزدیکتر از من به من است

    وین عجبتر که من از وى دورم

    اگر پاى از مرز طاعت فراتر ننهیم ، اگر با تیغ گناه ، دامن عصمت ندریم ، اگر دست تعدى ، به حریم حرمات الله نگشاییم ، آنگاه خواهیم دید که هر جا باشیم در قربانگاهیم و هر سو که برویم ، به او تقرب پیدا مى کنیم ، و هر روزمان عید قربان مى شود. بفرموده حضرت على :کل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید
    هر روزى که در آن ، خدا نافرمانى نشود روز عید است .
    جلوه دیگر این روز،
    ذبح است .
    قربانى کردن گوسفند، چه از سوى حاجى در
    منا و چه از سوى ما در شهرها مان ، تکریم آن حماسه معنوى و ایثار عظیم است که ابراهیم و اسماعیل از خود نشان دادند و به مسلخ رفتند، آن فداکارى همواره باید در خاطره ها زنده بماند، تا درسى مى باشد فرا روى ابراهیمیان همیشه و همه جا.
    رها شدن از تعلقات و ذبح کردن تمنیات در پیش پاى اراده الهى ، درس دیگران
    قربانى است ،
    تیغ اراده و عفاف ، باید بر خنجر نفسانیات نهاد و خون
    نفس اماره را ریخت و از شر این وسواس خناس نجات یافت .
    تا چه حد حاضرى که خواست
    خدا را بر خواهش دل مقدم بدارى ؟
    تا کجا مى توانى طاعت و اطاعت
    الله را، با هواى نفس مبادله نکنى ؟
    نفس کشتن و جهاد با دشمن درونى ، سخت تر از مبارزه با دشمن ، آشکار و برونى است .
    از این رو
    جهاد اکبر نام گرفته است .ذبح قربانى در دید عرفانى اهل نظر، رمزى از ترک هواهاى نفسانى و روى آوردن به رضاى الهى است .
    ثمرات این ذبح نیز، باید چونان قربانى گوسفند به دیگران برسد.
    و... چنین است که آنکه مالک هواى نفس شود و
    دیو هوا را به بند کشد، هم خویشتن از وسوسه ها و زیانهاى آن آسوده خاطر است ، هم جامعه از صدمه هوا پرستیهاى او مصون !
    آرى !... امروز، عید است .
    عید
    قربان و تقرب به خدا، آن هم در سایه عبودیت و بندگى .
    ما، بنده آنیم که در بند آنیم .
    حال که چنین است ، چرا در بند نفس و بند زر و سیم و بند خواسته ها و داشته ها؟!
    دل به خدا بدهیم و در بند عبودیت او باشیم ، تا از هر قید و بندى آزاد شویم .
    بندگى خدا، امیدبخش است .
    و
    روز عید قربان مى تواند براى ما اوج این آزادى برین باشد

    خجسته باد عید قربان عید صالحان و ارسته ، و عید اهل طاعت و تسلیم . (نقل از : عسکری . محمد ؛ از عاشورا تا غدیر )

    [ یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1387 ] [ 11:09 ب.ظ ] [ جلیل محمود ی ] [ نظرات (2) ]
    .: Weblog Themes By WeblogSkin :.
    لینک دوستان
    آخرین مطالب
    موضوعات وب
    آرشیو مطالب
    آمار سایت
    تعداد بازدید ها: 283548
     **