ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 |
بسم الله الرحمن الرحیم
اى جاودانه مرد حقیقت ! اگر به خود جرات نگاشتن درباره ((غدیر)) را دادم ، نه بدان معناست که لایق توصیف شان توام بلکه امید که نام بى نشانم در ردیف خریداران محبت و عشق تو باشد. تو چون یوسفى با مشتریان بسیار و قیمتهاى هنگفت و من با دست تهى و کلاف ریسمان ناچیز!اینک تو را در کجا جستجو کنم ؟در دریاى اشک یا لجه خون با شعله آه سوزان ، در دل کعبه و یا در میان مظلومان تاریخ از ازل تا ابد،یا در میدان کارزار و برق شمشیر و فریاد تکبیرت ،اى تمامى شجاعت و همه سخاوت اى جلوه گاه تنهاى تنهایى ، آه که سرگذشت غمبار تو را جز خدا که پناه تو و رسول که مربى تو و همسرت که رازدار تو بود چه کسى مى داند؟ (پیام غدیر نویسنده : عذرا انصارى).
با عنایت به اینکه رسول خدا صلی الله علیه وآله پیامرسانی جلسه فوق العاده سه روزه در محل غدیر خم را که به امر خداوند متعال در بازگشت از سفر حجه الوداع انجام شد در خصوص ابلاغ وصایت و رهبری امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام ودیگر جانشینان خود را به عموم مسلمانان محوله نموده و فرموده است :
فَلیُبَلِّغِ الحاضِر الغایِبَ وَالوالِدُ الوَلَدَ اِلی یَومِ القِیامةِ
پیام غدیر را » تا بر پائی روز قیامت حاضران به غایبان و پدران به فرزندان برسانند .
در لبیک به این فرمان و دستور که از منبع وحی به آنحضرت صادر شده وظیفه و تکلیف خود می داند که این ناچیز نیز در حد توان در این پیام رسانی شرکت نموده باشم وهم ادای تکلیف . مناسب دیده شد . که در این مدت کوتاه باقی مانده تا 18 ذی الحجه مطالبی را از کتاب پیام غدیر نوشته فاضله محترمه عذرا انصاری مطالبی را تهیه و منتشر نمائیم وعرضه بداریم ای رسول خدا که درود و صلوات خدا بر شما و اهل بیت گرامییت باد این بود آنچه که توانستیم در عمل به دستورت انجام دهیم ، یقین که او می پذیرد او مهربان است و رحمت است برای جهانیان . ازدرگاه خداوند متعال عاجزانه توفیق این عمل را خواستارم .
ابتدای برسی ایات قران مجید از تفسیر نمونه
رسول خدا صلی الله علیه واله بعداز مراسم حج در سال دهم هجرت بنا به فرمان خداوند ماموریت یافت که وصایت و ولایت امیر المومنین علی بن ابیطالب علیه السلام به مردم ابلاغ نماید : یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ .
( مائده آیه 67) اى پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرساندهاى. و خدا تو را از [گزندِ] مردم نگاه مىدارد. آرى، خدا گروه کافران را هدایت نمىکند. این آیه لحن خاصى بخود گرفته که آن را از آیات قبل و بعد، مشخص مىسازد، در این آیه روى سخن، فقط به پیامبر است، و تنها وظیفه او را بیان مىکند، با خطاب اى پیامبر (یا أَیُّهَا الرَّسُولُ) شروع شده و با صراحت و تاکید دستور مىدهد، که آنچه را از طرف پروردگار بر او نازل شده است به مردم برساند. (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ) سپس براى تاکید بیشتر به او اخطار مىکند که اگر از این کار خوددارى کنى (که هرگز خوددارى نمىکرد) رسالت خدا را تبلیغ نکردهاى! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ).سپس به پیامبر ص که گویا از واقعه خاصى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تامین مىدهد و به او مىگوید:" از مردم در اداى این رسالت وحشتى نداشته باش، زیرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت" (وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ). و در پایان آیه به عنوان یک تهدید و مجازات، به آنهایى که این رسالت مخصوص را انکار کنند و در برابر آن از روى لجاجت کفر بورزند، مىگوید:
" خداوند کافران لجوج را هدایت نمىکند" (إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ). جملهبندىهاى آیه و لحن خاص و تاکیدهاى پى در پى آن و همچنین شروع شدن با خطاب یا أَیُّهَا الرَّسُولُ که تنها در دو مورد از قرآن مجید آمده و تهدید پیامبر ص به عدم تبلیغ رسالت در صورت کوتاهى کردن که منحصرا در این آیه از قرآن آمده است، نشان مىدهد که سخن از حادثه مهمى در میان بوده است که عدم تبلیغ آن مساوى بوده است با عدم تبلیغ رسالت. بعلاوه این موضوع مخالفان سرسختى داشته که پیامبر ص از مخالفت آنها که ممکن بوده است مشکلاتى براى اسلام و مسلمین داشته باشد، نگران بوده و به همین جهت خداوند به او تامین میدهد.(ترجمه و توضیح از تفسیر نمونه جلد5 ) .
ادامه دارد
اللهم عجل لولیک الفرج والنصر