غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

عاشورا راز خلقت و معرفی سایت عاشورا

عاشورا ؛ راز خلقت

روز دهم ماه محرم ـ معروف به روز عاشورا ـ عظیم‏ترین روز سوگوارى و ماتم در فرهنگ اسلامی به شمار می‏رود.
در دهمین روز ماه محرم الحرام سال 61 هجری قمری (مقارن با اکتبر سال 680 میلادی) بزرگ‏ترین فاجعه در حق اهل بیت پیامبر (ص) انجام ‏گرفت و امام حسین بن علی (ع) به همراه بیش از صد نفر از خاندان و یارانش به شکل دردناکی به شهادت رسیدند.

امام حسین‏(ع) که به دعوت اهل کوفه به سوی مردم این شهر شتافته بود تا با کمک آنان ظلم را ریشه‏کن کند، پیش از رسیدن به کوفه، با پیمان‏شکنی مردم این شهر، در "سرزمین کربلا" به محاصره‏ نیروهاى دشمن درآمد. امام و خاندان و اصحابش، چون حاضر نشدند ذلت تسلیم و بیعت با حکومت غاصب وظالم یزیدى را بپذیرند، با لب تشنه و با رشادتى شگفت، تا آخرین نفر جنگیدند و به شهادت رسیدند. بازماندگان و بانوان آن حضرت(ع) نیز به اسارت نیروهاى ظلمت درآمدند. 


  • عاشورا ؛ روز سوگواری انبیاء و صالحان

مصیبت عاشورا آنقدر بزرگ و سوزناک است که چه قبل از رخ دادن آن و چه بعد از آن، انبیاء و صالحان و نیکوکاران به یاد آن گریسته و سوگواری کرده‏اند.

از امام باقر(ع) روایت شده است که: ام سلمه بر پیامبر وارد شد و دید که حسین بر سینه رسول‏الله نشسته است و آن حضرت هم می‏گرید. پیامبر(ص) با دیدن ام سلمه فرمود: «ای ام سلمه! اینک این جبرئیل است که به من خبر می‏دهد که این فرزند کشته خواهد شد...»

امام ‏صادق(ع) فرمود: «و اما یوم عاشورا فیوم اصیب فیه الحسین(ع‏) صریعاً بین اصحابه واصحابه حوله صرعى عراة‏» یعنی: «عاشورا روزى است که حسین(ع) در میان یارانش کشته برزمین افتاد، و یاران او نیز پیرامون او به خاک افتادند در حالی که از جور دشمنان، عریان بودند».

امام رضا(ع) فرمود: «من ‏کان عاشورا یوم مصیبته و بکائه جعل الله عز و جل یوم القیامة یوم فرحه و سروره‏» یعنی: «هرکس را که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه باشد،خداوند قیامت را روز شادى او قرارمى‏دهد». 


  • عاشورا ؛ روز ماتم پیروان اهل بیت(ع)

پیروان اهل بیت رسالت نیز به پیروی از پیشوایان خود، چهارده قرن است که یاد این روز را زنده مى‏دارند؛ در این روز به سوگ مى‏نشینند؛ مجلس عزا برپا مى‏کنند؛ بر شهدای آن مى‏گریند؛ و آن حضرت را زیارت مى‏نمایند.

در دوران سلطه امویان و عباسیان، ظالمان و دشمنان اهل بیت(ع) اجازه مراسم رسمى و گسترده درسوگ امام حسین(ع) را نمى‏دادند؛ اما هر جا که شیعیان قدرت و فرصتى یافته‏اند، سوگوارى پرشور و دامنه‏دارى در ایام عاشورا به راه انداخته‏اند. آنان همچنین آداب این روز را رعایت کرده و می‏کنند؛ مانند: داشتن حالت صاحبان عزا و ماتم، ترک لذت‏ها، به دنبال کار نرفتن، چیزى براى خانه ‏ذخیره نکردن، پرداختن به سوگوارى و گریه و تباکی، تا ظهر چیزى نخوردن و نیاشامیدن، انجام زیارت عاشورا و ... 


  • عاشورا ؛ نماد آزادگی و مقاومت

عاشورا ـ علاوه بر آن که روز بزرگ عزا و ماتم است ـ از قرن‏ها پیش تاکنون به عنوان تجلى جنگ حق و باطل، و روز فداکارى و جانبازى در راه دین و عقیده شناخته شده و الهام‏بخش آزادگان و آزادیخواهان مسلمان و غیرمسلمان بوده است.

همانگونه که امام حسین بن على(ع) در این روز، با یارانى‏ اندک ولى با ایمان و صلابت و عزتى شکوهمند، با سپاه سنگدل و پرشمار یزید به مقابله برخاست و کربلا را به صحنه همیشه زنده عشق و حماسه و حریت مبدل ساخت، آزادگان جهان نیز برای مبارزه با غاصبان و ستمگران، به عده و عُده خویش نمی‏نگرند و سر از پا نمی‏شناسند.

عاشورا گر چه یک روز بود،اما دامنه تاثیر آن تا ابدیت‏ کشیده شد و چنان در عمق وجدان‏ها و دل‏ها اثر گذاشت که از همان روز، قیام‏های پی در پی برای مبارزه با ظلم و ظالمان ـ با نام و الهام حسین ـ برپا شده است. 


  • سایت عاشورا ؛ دائرة المعارف فرهنگ حسینی

سایت عاشورا ـ از مجموعه سایت‏های وابسته به پورتال اهل بیت(ع) ـ دائرة المعارفی از آموزه‏ها و عناصر فرهنگ حسینی را به علاقمندان در سراسر جهان تقدیم می‏کند.

در این سایت مجموعه‏ای از مفاهیم، مقالات، کتاب‏ها، اشعار، متون و نماها به شکل چندرسانه‏ای درباره امام حسین(ع) و خاندان و یاران او، قیام عاشورا، شناخت واقعه و شخصیت‏ها، دشمنان اهل‏بیت(ع)، تأثیرات عاشورا بر تاریخ اسلام و جهان، و کلیه مسائل مرتبط با آن، عرضه شده و هر روز در حال تکمیل است. 

گرفته شده از مجموعه سایتهای وابسته به پورتال بزرگ اهل علیهم السلام به ادرس :  

http://www.ahl-ul-bayt.org/fa.php/page,ashura.ashura?PHPSESSID=fb650aa3893a08b35ac385b72d5f2c42

نظرات 1 + ارسال نظر
سجاد خواستار جمعه 3 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:29 ب.ظ http://shiaty.orq.ir

من مدیر سایت www.shiaty.orq.ir هستم .این سایت تازه پا گرفته و مخصوص شیعیان هست در مقابل سایت بیان .اگر لطف کنید برای قوی شدن سایتم به خاطر دین شیعه لینک سایتم رو بگذارید.و لطفا عضو شوید تا تعداد شیعیان زیاد شود در سایت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد