غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

 غدیر خونین کربلا - 1

رابطه هدایت و گمراهی انسان با صلاح و فساد آفرینش

نوجوان کربلا

 

بحثی به عنوان « غدیر خونین کربلا » مطرح است و آن راز و رمز قیام جهانی سالار شهیدان، حسین بن علی بن أبیطالب است. مستحضرید که ولایت و عترت طاهرین همتای قرآن کریمند، بر اساس ا نّی تارکم فیکم الثّقلین کتاب الله و عترتی1. و همانطوری که تفسیر قرآن به رأی، تحریف قرآن است؛ تفسیر و تحلیل سیره و سنّت اهل بیت (علیهم السّلام) طبق رأی، تحریف سنّت معصومان است. و همانطوری که بهترین روش تفسیری قرآن، تفسیر (قرآن به قرآن) است؛ بهترین روش تحریر و تحلیل سنّت، تفسیر (سنّت به سنّت) است.

بنابراین اگر کسی خواست سنّت و سیره اهل بیت، مخصوصاً جریان غدیر امیرالمؤمنین و جریان نهضت حسینی و جریان تأسیس حوزه های علمی به وسیله امام باقر(ع) و امام صادق (ع)و جریان ولایت پذیری وجود مبارک امام رضا (ع)و همچنین ساحت قیام جهانی ولی عصر (ع) را روی هوای خود تفسیر کند، این، تحریف عترت و ولایت است؛ لذاخیلی دقیق باید جریان سنّت را تبیین کرد.

 

وحدت سخنان تمامی اهل بیت (ع) و چگونگی تفسیر آن

طرح بحث غدیر خونین کربلا به این معناست: » غدیر » محل اجتماع آب است، آن برکه آب را می گفتند: غدیر. در کربلا به جای اینکه در برکه و در آن گودی قتلگاه،آب باشد، خون جمع شده است. بلکه در دشت کربلا، با آنکه در جوار آن، رودی عظیم بود؛ به جای اینکه آب باشد، خون جمع شده بود. لذا این مباحث با عنوان غدیر خونین کربلا مطرح می شود.

 

هماهنگی اهداف آفرینش و قیام امام حسین (ع) در هدایت انسان

این 14 معصوم (علیهم السّلام) که نور واحدند، به تعبیر لطیف مرحوم صاحب جواهر؛ کلام متکلّم واحد را باید با همان کلام تفسیر کرد.

در پایان سوره مبارکه ذاریات هدف خلقت را؛ یعنی هدف مخلوق و نه هدف خالق را عبادت قرار داد که: و ما خلقت الج نّ و النس لا ل یعبدون. در پایان سوره مبارکه طلاق هدف خلقت؛ یعنی هدف مخلوق، نه هدف خالق را معرفت قرار داد: ل تعلموا أنّ الله علی کلّ ش یء قدیر و أنّ الله قد احاط ب کلّ ش یء ع لماً ودر بخش های دیگر دارد یتنزّل الأمر ب ینهنّ. بنابراین معرفت بشر به قدرت خدا و علم خدا که یک معرفت توحیدی است را در بخش پایانی سوره طلاق به عنوان هدف خلقت، یعنی هدف مخلوق، نه هدف خالق قرار داده است. پس راز و رمز خلقت، معرفت است و عبادت. و اگر انسانی از آن عبادت و از این معرفت محروم بشود، خدای سبحان بهترین و مهمترین وسیله را اعزام می کند تا بشر نه از معرفت عقب بماند، نه از عبادت.

نوجوان کربلا

رسالت انبیاء در هدایت انسانها به ا هداف آفرینش

همین معنا را وجود مبارک امیرالمؤمنین در خطبه آغازین نهج البلاغه درباره پیامبر اسلام (ص) دارد که خداوند پیامبر را مبعوث کرد، فهداهم ب ه م ن الضّلاله و انقذهم ب مکان ه م ن الجهال ه. پیامبر را مبعوث کرد تا مردم را از ضلالت و گمراهی برهاند و هدایت کند، و از جهالت هم برهاند و عالم کند. یعنی هم جهل علمی را و هم جهالت عملی را برطرف کند. بنابراین هدف ارسال انبیاء آن است که انسان به آن صراط مستقیم انسانیّت حرکت کند. هم به هدف عبادی برسد، هم به هدف معرفتی راه پیدا کند تا از کرامت برخوردار گردد تا بشود » خلیفه الله.

البته همین دو عنصر محوری در زیارت أربعین أبی عبد الله (ع)هم هست که بذل مهجته ف یک ل یستنق ذ ع بادک م ن الجهاله و ح یره الضّلاله (3) . یعنی خون قلبش را در راه تو داد تا بندگان متحیّر تو را از سرگردانی و حیرت برهاند، و جهل زدگان و جهالت زدگان را از جهل علمی و جهالت عملی نجات دهد.

 

رابطه هدایت و گمراهی انسان با صلاح و فساد آفرینش

اگر چنانچه انسان از مسیر اعتقاد صحیح فاصله بگیرد، ظهر الفساد ف ی البرّ و البحر می شود. و اگر انسان موحد نباشد، و نظام بر اساس توحید حرکت نکند؛ آنچه که در قرآن کریم آمده است، این است که: و لو اتّبع الحقّ اهواء هم لفسدت السّموات و الأرض . اگر توحید نباشد، نظام سپهری به فساد گرائیده می شود؛ نظام زمین آلوده می شود. این بشر هم به آسمانها دسترسی پیدا کرد و می کند، هم زمین در اختیار اوست. اگر موحد نباشد؛ هم زمین آلوده خواهد شد، هم آسمان ! بالأخره زمان و زمین را انسان اداره می کند؛ چاره ای جز هدایت انسان نیست. و انسان چون خلیفه خداست؛ هم باید دنیا را آباد کند، هم آخرت را.

این برهان معروفی که حکماء اقامه می کنند، این برهان،گوشه ای از تقریر حکمای الهی است. آنها اینچنین گفتند که: انسان چون متمدّن است، مدنیّ ب الطبع است، نیازمند به قانون و هادی و راهنماست؛ تا با تعاون و همیاری و همدلی و هماهنگی و هم آوائی هم،زندگی خوبی داشته باشد. لکن این بیان، بیان ابتدائی است.

وقتی مرحوم بوعلی در بحث های پایانی اشارات، بعد از اینکه مسأله عبادت و زهد و عرفان را تعیین کرد که زاهد و عابد و عارف چگونه عبادت می کند؛ آنجا مسأله نبوّت را مطرح کرده است.

هدف وجود مبارک سالار شهیدان همان هدف وجود مبارک پیامبر (ص) بود؛ چه اینکه هدف همه انبیاء، تعلیم کتاب و حکمت از یک سو، و تزکیه نفوس از سوی دیگر است.

آبادانی زندگی ، دلیل نیاز انسان به پیامبران 

انسان انبیاء را فقط برای تأمین نیاز دنیا نمی خواهد؛ بلکه برای آن می خواهد که انسان یک مسافر و مهاجر است، چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم؛ در طبیعت و دنیا زندگی می کند، بعد وارد برزخ می شود، بعد وارد صحنه قیامت می شود، بعد وارد بهشت؛ همه این مراحل را انسان باید بسازد. انسان متمدّن در دنیا، در برزخ، در قیامت و در بهشت است. همه مراحل چهار گانه را خودش باید بسازد؛ جای خود را در دنیا، در برزخ، در قیامت و در بهشت باید تأمین کند.

 مرحوم خواجه نصیر در شرح این بخش از اشارات می فرماید: نیاز به پیامبر برای این نیست که انسان فقط یک زندگی خوبی در دنیا داشته باشد ! زیرا عدّه ای که از انبیای الهی پیروی نمی کردند، و معتقد به وحی و نبوّت نبودند؛ آنها هم در کره زمین جائی دارند، زندگی ای دارند و مرفّه هم زندگی می کنند، و یک زندگی آبادی دارند.

بیانات آیت الله جوادی آملی (دام ظلّه العالی)

( غدیر خونین کربلا ) قم ـ دی 1378

تنظیم برای تبیان: رضا سلطانی


(1) مستدرک الوسائل / 3 / 355 (2) ذاریات / 56 (3) طلاق / 12 (4) طلاق / 12

(5) جمعه / 2 (6) نهج البلاغه / خطبه 1 ـ مبعث النّبی (ص)

(7) تهذیب الأحکام / 6 / 113 ـ ز یاره الأربعین (8) عوالی اللآلی / 84 / 8 103 (9) مؤمنون / 71

برگرفته از زیبا سایت تبیان  

http://www.tebyan.net/religion_thoughts/articles/theinfallibles/imamhossein/2009/12/20/110880.html

توضیح : از اینکه در ایام الله غدیر در سفر بیت الله الحرام و زیارت حرم نبوی صلی الله علیه و آله بودم توفیق نصیب نشد که در مورد غدیر مطلبی را تهیه و تقدیم مشاهدین گرامی نمایم موضوعی از ویژه نامه سایت وزین فرهنگی تبیان با نام غدیر خونین  برخورد نمودم آنهم در ایام الله محرم الحرام و عاشورای حسینی (از بیانات فقیه عالیقدر حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی )مناسب و شایسته دیدم که کپی آن را عینا نقل نمایم .از خوانندگان محترم التماس دعا دارم .