غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

غدیر - عاشورا - انتظار

عقیدتی - سیاسی (اسلامی) به وبلاگ خودتان خوش امدید

روز جمعه

روز جمعه متعلق به حضرت امام مهدی (عج) است وروز جمعه خداوند منان اجازه ظهورش می دهد .خدایا ما را از یارانش قرار ده و در این جمعه چشمان ما را به ظهورش روشن کن .اللهم عجل لولیک الفرج والنصر .

جمکران

خرداد ماه

معیار دوستی با ظالمان از نگاه قرآن و روایات (قسمت اول )

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ لا تَرْکَنُوا إِلى الَّذِینَ ظلَمُوا فَتَمَسکُمُ النَّارُ وَ مَا لَکم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لا تُنصرُونَ.(سوره هود آیه 113 )

ترجمه: تکیه بر ظالمان نکنید که موجب مى شود آتش شما را فرو گیرد و در آن حال جز خدا هیچ ولى و سرپرستى نخواهید داشت (واگر به ظالمان تکیه کنید و اعتماد نمائید ) یارى نمى شوید .

در تفسیر نمونه در ذیل این آیه شریفه آمده است :  این آیه یکى از اساسی ترین برنامه هاى اجتماعى وسیاسى و نظامى و عقیدتى را بیان مى کند، عموم مسلمانان را مخاطب ساخته و به عنوان یک وظیفه قطعى مى گوید: به کسانى که ظلم و ستم کرده اند، تکیه نکنید))و اعتماد و اتکاى کار شما بر اینها نباشد)) (و لا ترکنوا الى الذین ظلموا).
)
چرا که این امر سبب مى شود که عذاب آتش ، دامان شما را بگیرد)) فتمسکم النار) ((و غیر از خدا هیچ ولى و سرپرست و یاورى نخواهید داشت )) (و ما لکم من دون الله من اولیاء.((و با این حال واضح است که هیچکس شما را یارى نخواهد کرد)) (ثم لا تنصرون (
بر اساس آیات قرآن و روایات معتبر اسلامی و فرمایشات معصومین علیهم السلام دشمنی امت اسلامی بخصوص ایران اسلامی با آمریکا و اسرائیل یا هر دولت ظالم دیگز تاآن زمانی که آنان حقوق انسانی ملتهای مستضعف جهان را اعم مسلمان و غیر مسلمان پایمال می نمایند وخون انسانهای بیگناه را می ریزند و به ظلم و ستم خود درجهان ادامه می دهند و دست از اسلام ستیزی ودشمنی با مسلمین و مستضعفین جهان برنمی دارند .،  یک دستور دینی و قرآنی است .دوستی باآمریکا واسرائیل خلاف صریح نصوص اسلامی است ،بنابراین اختلافات امت اسلامی ایران و دیگر مردم مسلمان جهان با آمریکا و اسرائیل تنها یک مسئله سیاسی نیست بلکه ریشه اى عقیدتى عمیقی دارد ،زیرا معارف دین ما دشمنى با آمریکا و اسرائیل را الزامى  کرده است.این فرمان خدا است که خطاب به عموم مسلمین امر می فرماید : وَ لا تَرْکَنُوا إِلى الَّذِینَ ظلَمُوا فَتَمَسکُمُ النَّارُ وَ مَا لَکم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لا تُنصرُونَ.

بنا به قول تفسیر نمونه :  مفهوم (( رکون ((از ماده  رکن  به معنى ستون و دیواره هائى است که ساختمان یا اشیاء دیگر را بر سر پا مى دارد، و سپس به معنى اعتماد و تکیه کردن بر چیزى به کار رفته است .سپس می نویسد) :  گرچه مفسران معانى بسیارى براى این کلمه ((رکون )) در ذیل آیه آورده اند، ولى همه یا غالب آنها به یک مفهوم جامع و کلى باز مى گردد، مثلا بعضى آنرا به معنى تمایل و بعضى به معنى ))همکارى (( و بعضى به معنى ))اظهار رضایت (( یا))_دوستى (( و بعضى به معنى ))خیر خواهى و اطاعت (( ذکر کرده اند که همه اینها در مفهوم جامع اتکاء و اعتماد و وابستگى جمع است ))

 بنا بر قول مفسران می توان چمین نتیجه گیری کرد : (شما مؤ منان هرگز به ظالمان ( تمایل . همکاری .  اظهار رضایت . دوستی . خیر خواهی و اطاعت . تکیه و اعتماد پیدا نکنید) که آتش شما را خواهد گرفت ). یک دستور و امری است از جانب پروردگار که هر مسلمان ناگزیر است آن را مراعات نماید و تخطی از آن جایز نیست و خلاف دستور است .

امروزه در جهان ، آمریکا و اسرائیل و... ودوستانش نمونه بارز ظالمان سفاکی هستند که خون بیگناهان را برای منافع مادی خود می ریزند . برای از بین بردن اسلام و قرآن از هیچگونه عملی دریغ نمی کنند .عملکرد مسیحیت صهیونیستی در چند دهه اخیر برای تسلط برجهان گویای این حقیقت است که در برابر اسلام و مسلمین شمیر را از رو بسته اند و بعد ازحادثه 11 سپتامبر که خود برنامه ریز آن بودند  به بهانه مبارزه با تروریست و الغای اینکه مسلمانان را  تروریست اند و باید با تروریست مبارزه کرد  به  اشغال کشورهای اسلامی افغانستان و عراق وکشتار بیگناهان و نسل کشی مسلمانان در فلسطین  نشان بارز اسلام ستیزی استکبار جهانی به رهبری آمریکا و صهیونیسم بین الملل است .

فلسفه تحریم رکون به ظالمان (بنقل از تفسیر نمونه ):  (تکیه بر ظالم ، مفاسد و نابسامانیهاى فراوانى مى آفریند که بطور اجمال بر هیچکس پوشیده نیست ، ولى هر قدر در این مساله کنجکاوتر شویم به نکات تازه اى دست مى یابیم .
 -
تکیه بر ظالمان باعث تقویت آنهاست و تقویت آنها باعث گسترش دامنه ظلم و فساد و تباهى جامعه ها است ، در دستورات اسلامى مى خوانیم که انسان تا مجبور نشود (و حتى در پارهاى از اوقات مجبور هم شود) نباید حق خود را از طریق یک قاضى ظالم و ستمگر بگیرد، چرا که مراجعه به چنین قاضى و حکومتى براى احقاق حق مفهومش به رسمیت شناختن ضمنى و تقویت او است ، و ضرر این کار گاهى از زیانى که به خاطر از دست دادن حق مى شود بیشتر است .
 -
تکیه بر ظالمان در فرهنگ فکرى جامعه تدریجا اثر مى گذارد و زشتى ظلم و گناه را از میان مى برد و مردم را به ستم کردن و ستمگر بودن تشویق مى نماید.
 -
اصولا تکیه و اعتماد بر دیگران که در شکل وابستگى آشکار گردد، نتیجه اى جز بدبختى نخواهد داشت تا چه رسد به اینکه این تکیه گاه ظالم و ستمگر باشد.

 

معیار دوستی با ظالمان از نگاه قرآن و روایات (قسمت آخز )

- یک جامعه پیشرو و پیشتاز و سربلند و قوى ، جامعه اى است که روى پاى خود بایستد همانگونه که قرآن در مثال زیبائى در سوره فتح آیه 29 مى فرماید فاستوى على سوقه : همانند گیاه سرسبزى که روى پاى خود ایستاده و براى زنده ماندن و سرفرازى نیاز به وابستگى به چیز دیگر ندارد.یک جامعه مستقل و آزاد، جامعه اى است که از هر نظر خود کفا باشد و پیوند و ارتباطش باد گران ، پیوندى بر اساس منافع متقابل باشد، نه بر اساس اتکاء یک ضعیف بر قوى ، این وابستگى خواه از نظر فکرى و فرهنگى باشد یا نظامى یا اقتصادى و یا سیاسى ، نتیجه اى جز اسارت و استثمار ببار نخواهد آورد، و اگر این وابستگى به ظالمان و ستمگران باشد، نتیجه اش وابستگى به ظلم آنها و شرکت در برنامه هاى آنها خواهد بود
و اما اینکه : فى المثل مسلمانان با جوامع غیر مسلمان ، روابط تجارى یا علمى بر اساس حفظ منافع مسلمین و استقلال و ثبات جوامع اسلامى داشته باشند، نه داخل در مفهوم رکون به ظالمین است و نه چیزى است که از نظر اسلام ممنوع بوده باشد و در عصر خود پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و اعصار بعد همواره چنین ارتباطاتى وجود داشته است( .اگرملت مسلمان جهان بغض و دشمنی به آمریکا و اسرائیل و هر حاکمیت ظالمی نداشته باشند ، پس بغض و نفرت از ظالمان که سفارش قرآن و معصومین است ، باید متوجه چه کسى باشد؟

مگر نه این است که خداوند متعال در قرآن هشدار داده و متمایلین و تکیه کنندگان به ظالمین و ستمگران را وعده آتش داده است . ودوستی با دشمنان دین خدا را منع فرموده است :

 ولا ترکنوا الى الذین ظلموا فتمسکم النار.

یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا عدوى و عبدوکم اولیاء تلقون الیهم بالموده (سوره ممتعنه ، آیه 1 )

 )اى کسانى که ایمان آورده اید دشمنان من و خودتان را ولى خود قرار ندهید و طرح دوستى با آنها نیندازند.

دولت های  آمریکاو انگلیس هم که مسؤلیت روى کار آوردن بزرگترین جنایتکاران تاریخ (اسرائیل) را به عهده دارند مصداق کسانی  هستند که قرآن کریم درباره آنها مى فرماید: والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الى الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون

(کسانى که کافر شدند اولیاء آنها طاغوت است آنها را از نور و هدایت به تاریکى و گمراهى برند اینها اهل دوزخند و در آن جاودان خواهند بود. سوره بقره ، آیه 257. )

لطفاً به دقت به کلام معصوم توجه نمائید

ـ امام باقر علیه السلام فرمود: الایمان حب و بغض ( بحارالانوار، ج 78، ص 175 ) (ایمان حب و بغض است - در راه رضایت خدا - )

ـ امام صادق علیه السلام مى فرماید: هل الایمان الا الحب و البغض ؟ ( بحارالانوار، ج 67، ص 52    ) (آیا ایمان جز حب و بغض است ).

ـ و همچنین امام صادق علیه السلام مى فرماید: کل من لم یجب على الدین و لم یبغض على الدین فلا دین له ( هر کسى که بر اساس دین دوست ندارد و بر اساس دین دشمن ندارد دین ندارد) .

ـ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: البغض فى الله فریضه ( بحار الانوار ، ص 252  ) (بغض در راه خدا واجب هست ) .و در حدیث دیگرى فرمود افضل الاعمال الحب فى الله و البغض فى الله

 ( بحار الانوار، ج 69؛ ص 253   ) (بهترین اعمال حب در راه خدا و بغض در راه خدا است )

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینى (ره)  مى فرماید:
- خداوند آنقدر تاءکید کرده است که ما با آنها دولتهاى کافر موالات نداشته باشیم .
( صحیفه نور، ج 17، ص 51 21/7/61 )
امروز
هر ملتی که با دولت آمریکا همسویى داشته باشد و و به آمریکا و اسرائیل و ... تکیه کند و آنان را موثر در سرنوشت خود بدانند  نتیجه اش ملتى خواهد شد زبون و بد بخت که در وابستگی ا ضرب المثل می شوند و نمی توانند پیام الهى انقلاب اسلامى که رهائی انسان از قید ظالمان نوید می دهد را درک کنند.

این بغض و دشمنی و عدم دوستی که در آیات و روایات آمده  باید متوجه چه کسى باشد اگر متوجه آمریکا و اسرائیل و ... نباشد پس ‍ چه کسى خواهد ماند که به این اندازه دشمن اسلام و مسلمین و انسانیت باشد و در سطح بین المللى با تمام توان بر علیه اسلام حرکت کند؟ مگر ستم گرانى از آمریکا واسرائیل  بزرگتر پیدا مى شوند؟.

که قرآن از تمایل به آنها نهى مى فرماید ، واقعاً دلى که محبت آمریکاء و اسرائیل و انگلیس و ... در آن روئیده و یا بغض به آمریکا و اسرائیل و ...  درآن شکل نگرفته باشد به خدا ایمان نیاورده و به امر خدا تسلیم نشده است زیرا اسلام جز حب و بغض چیز دیگرى نیست ،

مگر نه این است که هرمسلمانی در نماز از خداوند منان صراط مستقیم اسلام را طلب می کند واز صراط مغضوبین درگاه حضرت احدیت بیزاری میجوید ،

 راه ضالین در سوره حمد مگر راه ظالمان و جباران  وکافرانِ به دین خدا واسلام ستیزان که سعی و تلاششان از بین بردن دین خداوند است نیست ؟

مگر نه این است که به تعبیر روایات انسان با کسى است که او را دوست دارد پس یک دوست دار آمریکا و اسرائیل و ...  چگونه آیه غیر المغضوب علیهم و لاالضالین را در نماز و غیر نماز قرائت مى کند غیر این است که اسلام در قلب او وارد نشده است و تنها بر سر زبان او آمده است و این اسلام همان اسلام آمریکایى است که بود و نبود آن تفاوتى ندارد.

پس به عنوان اطاعت از دستور خداوند منان و سفارش معصومین علیم السلام میگوئیم :

مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر همه ظالمین و دشمنان دین خدا

مرودشت اردیبهشت ماه 1384 جلیل محمودی

منابع : 1- آیِت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی تفسیر نمونه.

2- اکبری ، محمد رضا ، مواضع امام خمینی (ره) ج 1.